top of page

HERMOSTO JA PRIMITIIVIREFLEKSIT

Primitiivirefleksit kuuluvat meidän kaikkien normaaliin varhaiseen kehitykseen, ne syttyvät ja sammuvat kasvun mukana. Joskus ne jäävät kuitenkin päälle ja/tai syttymättä ja rasittavat turhaan hermoston toimintaa. Kuormittaessaan hermostoa ne ylläpitävät myös sympaattista tonusta eli käytännössä aiheuttavat ylikierroksilla olemista. Refleksit voivat vaikuttaa myös suorituskykyyn, palautumiseen, oppimiseen, motoriseen kehittymiseen ja ylläpitää erilaisia kehon vaivoja ja kipuja.

 

Primitiivirefleksit voidaan testata ja suunnitella ohjelma niiden sammuttamiseksi. Useimmiten se sisältää kotiharjoitteita ja vastaanotolla tehtäviä hoitoja, näin saavutetaan parhaat tulokset. Kotiharjoitteet ovat yleensä helppoja ja nopeita toteuttaa.

Refleksien hoitaminen on oiva lisätyökalu tänne omalle vastaanotolle. Nyt jo käytäntö on osoittanut, kuinka hyödyllistä refleksien hoitaminen on. Ne kannattaa testata muun muassa silloin, jos asiakkaalla on selkeästi oirekuvassa mukana hermostollinen komponentti tai vaivat helpottavat hetkeksi ja palaavat pian takaisin.

 

Olen suorittanut Spinacorin Senso Reflex Expert -koulutuksen ja käynyt lisäksi erilaisia  lisäkoulutuksia reflekseistä ja sensomotorisesta valmennuksesta.

Nimetön malli_edited.jpg

REFLEKSIEN SAMMUTTAMISESTA VOI OLLA HYÖTYÄ MONIIN ERI TILANTEISIIN

Child Counseling_edited_edited.jpg

OPPIMISEN JA KESKITTYMISEN AVUKSI

Refleksien aiheuttamat hermoston turhat liikemallit voivat vaikuttaa oppimiseen, päättelykykyyn ja keskittymiskykyyn, lapsilla ja aikuisilla. Lapsilla ne voivat vaikeuttaa lukemaan ja kirjoittamaan oppimista tai matemaattiset tehtävät voivat olla hankalia. Refleksien häiritessä lasten voi olla vaikea istua koulussa paikoillaan, tyypillistä voi olla esimerkiksi makaava asento pulpetin päällä tai jatkuva asennon vaihtaminen. ATNR-refleksi voi puolestaan vaikuttaa kynäotteeseen ja käden ja silmän koordinaatioon. Aikuisilla voi olla aivosumua, kognitiivisen puolen ongelmia tai esimerkiksi haasteita keskittymiskyvyn kanssa.​

​

soccer-1331838_640.jpg

URHEILIJOILLE JA LIIKKUJILLE

Aktiivisena olevat refleksit voivat vaikuttaa myös urheilijoiden ja liikkujien suorituskykyyn esimerkiksi motorisina ongelmina, kömpelyytenä ja ylläpitämällä kompensaatiomekanismeja aiheuttaen kipuja, lihasheikkouksia ja toispuoleista kehonkäyttöä. Jalkojen refleksit kuten babinski tai ftg voivat vaikuttaa jatkuviin kireyksiin jalkaterien ja säärten tai pohkeiden alueella. Keskilinjan ylittävät refleksit kuten ATNR voivat aiheuttaa toispuoleista kehonkäyttöä ja vaikuttaa esimerkiksi lonkkien tai lantion alueen jatkuvaan epätasapainoon ja jumitiloihin. Hermostossa olevat turhat liikemallit voivat haitata myös palautumista pitäen sympaattista hermostoa ylikierroksilla.

TUTKIMUKSIA LIITTYEN REFLEKSEIHIN

Primitive Reflex Activity in Relation to Motor Skills in Healthy Preschool Children

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34439585/

 

The association between learning disorders, motor function, and primitive reflexes in pre-school children: A systematic review

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35830652/

 

Attention deficit hyperactivity disorder is associated with (a)symmetric tonic neck primitive reflexes: a systematic review and meta-analysis

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37484683/

 

Are effects of the symmetric and asymmetric tonic neck reflexes still visible in healthy adults?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24157848/

 

Persistence and activity levels of primitive reflexes in young high-level football players

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39086851/

 

Persistence of primitive reflexes associated with asymmetries in fixation and ocular motility values

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39246715/

 

Pelvic Symmetry Is Influenced by Asymmetrical Tonic Neck Reflex during Young Children's Gait

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32630679/

 

Primitive Reflex Factors Influence Walking Gait in Young Children: An Observational Study
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35409750/

 

Developmental Language Disorder and Uninhibited Primitive Reflexes in Young Children
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33621124/

bottom of page